onsdag 31 mars 2010

Vår definition av miljö- och hållbarhetskommunikation

Vad menar vi egentligen när vi pratar om miljö- och hållbarhetskommunikation? Finns det några särskilda kännetecken och krav? Vi på Wirtén har vänt och vridit på frågan och kommit fram till en slags definition av begreppet (Tack till Victoria Olausson vars bok Grön kommunikation har varit en god inspirationskälla i våra diskussioner!):

För att kunna kommunicera miljö och hållbarhet krävs att organisationen strävar efter att vara såväl hållbar som kollbar. Det innebär att
– agera för en hållbar verksamhet
– driva förändring för hållbar utveckling i dialog med olika intressenter.

För att driva förändring och bygga dialog krävs att kommunikationen präglas av
– öppenhet
– ärlighet
– substans
– balans
– frekvens.

Hållbar kommunikation gör det möjligt för omvärlden att själv värdera ett företags eller organisations hållbarhetsarbete. Saknas öppenhet, ärlighet, substans, balans och frekvens kommer intressenterna att söka sig till andra källor. Dessa kommer då att prägla bilden av företaget eller organisationen i högre grad än om ovanstående faktorer är på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar