Har just läst en riktigt intressant artikel i Damernas Värld: "Sluta curla för din man". Budskapet är i korthet att kvinnorna ska sluta att med automatik ansvara för alla vardagsbestyr som att hålla reda på barnens gympa, utedagar med matsäck, när det är dags att köpa nya strumpor och ytterkläder till barnen etcetera. Ofta har mannen i familjen ingen susning om detta.
Det ligger mycket i artikeln, även om jag väl tycker att artikelförfattaren hårddrar lite väl, männen framstår som fullständigt odugliga latmaskar. Tycker själv att jag ALDRIG har tid till mig själv. Det ska städas, handlas, lagas mat och/eller diskas, fixas med huset (vem håller koll på den biten...???), läsas för yngsta dottern, fixa datorproblem (gissa än en gång vem som håller koll på sånt, men det räknas tydligen inte).
Nåväl, artikeln var trots allt intressant och hade bra poänger, t ex att kvinnor uppfostras att ta ansvar på det privata området. (jag erkänner, jag har dålig koll på barnens gympapåsar).
Men så vänder jag blad och möts av rubriken "Hitta din drivkraft" och en stor bild på en halvjoggande leende och till synes helt lycklig och vacker kvinna. Något skvaver här. Det funkar inte. Budskapen krockar.
Inte för att en närläsning av artikeln visar att den helt motsäger "Sluta curla för din man". Men läs följande citat: "När människor fattar ett beslut fattar de faktiskt det absolut bästa beslut de kan fatta för stunden." Jaha, så om mamman i en familj beslutar sig för att sköta strumpköpen, gympapåsarna, matsäckarna och tvättvikningen utan att involvera mannen så är det plötsligt det bästa beslutet?
Nej, det skaver som sagt. Hela tidningen är för övrigt full av vackra, leende och välklädda kvinnor så långt från gympapåsar och leverpastejmackor med drickyoghurt man kan komma. Och tips om heminredning och att annat för den som tar ansvar för den privata sfären.
Så här går det när det saknas en publicistisk idé bakom utgivningen. När journalistiken helt reduceras till ett alibi för att sälja annonser. Istället för tvärtom.
söndag 13 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Logik är väl inte denna typ av tidningars absolut starkaste gren. Mammon är väl trots allt en alltför viktig faktor för att inte hålla den publicistiska fanan särskilt högt. Tyvärr består delar av tillvaron hos oss alla av en ordentlig tesked C.B.S. Småputtrig tramsig ovetenskaplig pseudo feminism säljer väl lösnummer alla dag i veckan? Eller har jag fel...?
SvaraRadera