söndag 21 oktober 2007

Champagne i en skybar i Stockholm

Så stod man där igen och tog emot Svenska Publishingpriset, uppe på podiet på Foresta på Lidingö. För andra året i rad. Den här gången för Banverkets tidning Godset (förra året fick vi priset för Lunds medborgartidning Idéernas Lund).

Visst är det roligt att tävla? Det går inte att komma ifrån, det måste vara en av människans starkaste drifter. När man sen vinner känns livet härligt och fjäderlätt.
Nu har vi två statyetter som pryder sin plats på kontoret i Lund.

Det bästa med denna galakväll var nog ändå dess avslutning i Hotell Royal Vikings skybar. Äntligen, för första gången, kände jag att jag förtjänade och hade alla skäl i världen att beställa en pava äkta champagne på krogen. Bara sådär, rakt över disk. I en schysst skybar dessutom! Kände mig inte så lite som en äkta King Arne. Fyra glas, en flaska Moet & Chardon och en ishink. Oslagbar känsla. Jag inbillade mig att för ett par sekunder riktades alla blickar på mig. (rent självbedrägeri såklart, men det är fullt tillåtet i ett sådant ögonblick).

Vad som ligger bakom detta behov av självhävdelse har jag inget svar på. Men det är nog en lika urgammal och stark drift som behovet att tävla. Och som vi alla vet: The winner takes it all. Skål!

PS. Moet & Chandon är överskattad som champagne. Testa Launois Blanc de blanc istället. Fantastisk!

2 kommentarer:

  1. Det var verkligen kul att vi vann i år också!

    SvaraRadera
  2. God kvalitet ska premieras. Och när man har kommunicerat så bra för en god saks skull, att få fler att välja järnvägen så att vi kan bygga ett hållbart samhälle ur miljösynpunkt, ja då kan man gott slå sig för bröstet!

    Mia
    Ännu en stolt Wirténredaktör

    SvaraRadera