söndag 30 september 2007

Magnetisk musik

Jag har spelat och lyssnat på oerhört mycket popmusik genom åren. Men det var längesedan popmusik kändes angelägen (då definierar jag inte Kent som pop...). De senaste åren har countryns bitterljuva toner varit min musikaliska livlina. Men nu änligen har jag blivit förförd igen. Av en norrman – Magnet. Eller Even Johansen som han egentligen heter.

Jag hade glömt att pop kunde vara så fullständigt oumbärligt. Så ljuvligt. Kanske är det för att här finns en bitterljuv melankoli som jag också hittar i countryn. Och minsann letar sig en blå pedal steel fram i Magnets ljudbild med jämna mellanrum. Det är knappast någon tillfällighet att han gör en underbar version av Dylans mest kända country-örhänge, Lay lady lay.

Plattan "On your side" får mig att smälta. Så perfekt. Så bräckligt. Så skört. Livet är vackert.

Se och lyssna själv på www.homeofmagnet.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar